HAVELSAN ve BTK Artırılmış Gerçeklik İçin Buluştu
HAVELSAN
ve BTK iş birliği ile düzenlenen Teknoloji Buluşmalarının ilki “Artırılmış
Gerçeklik” temasıyla gerçekleştirildi.
Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu merkez yerleşkesinde düzenlenen programa Ulaştırma
ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, BTK Başkanı Ömer Abdullah
Karagözoğlu, HAVELSAN Genel Müdürü Ahmet Hamdi Atalay, çok sayıda sektör
temsilcisi ve öğrenciler katıldı.
Başkan Karagözoğlu:
AR Gelecekte Önemli Bir Gelir Kaynağı Olacak
Dünya
genelinde teknoloji firmalarının Artırılmış gerçeklik (AR) konusunda rekabet
halinde olduklarını hatırlatan BTK Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, “Eğitim,
sosyal medya, ticaret, üretim ve özellikle oyun ve eğlence gibi pek çok
sektörde kullanılan AR uygulamalarının yakın gelecekte önemli bir gelir kaynağı
haline gelmesi ise kaçınılmaz. 2022 yılında artırılmış gerçeklik uygulamalarına
ilişkin aylık tekil kullanıcı sayısının 1,8 milyara ulaşacağı, elde edilecek
gelirin ise yıllık 93 milyar Türk Lirasına ulaşması öngörülmektedir. Artırılmış
gerçeklik ile kullanıcıların gerçek görüntü ortamına dijital görüntüler ve
grafikler eklenmesi yoluyla etkileşim sağlanmaktadır. Sanal gerçeklik (VR)
uygulamalarında ise tamamen bilgisayar ortamında üretilen ve işlenen görüntüler
sanal bir ortamda sunulmaktadır. Hayal edilen ortamların son kullanıcıya
sağlanacak olması, eğlence sektörüne yeni bir boyut kazandırdı. Yine sanal
gerçekliğin eğitime uyarlanması ile öğrenme süreci daha eğlenceli ve çok daha
etkileyici olabilmektedir. Bununla birlikte yerinde öğrenmenin yanı sıra
ortamdan bağımsız şekilde yeni eğitim öğretim senaryoları hazırlanabilir” dedi.
AR/VR
uygulamalarının temelini oluşturan 5G ile dünya genelinde 2020 yılına kadar
standardizasyon çalışmalarının bitirileceğini ifade eden Sayan, “5G’nin yüksek
veri hızı, düşük gecikme süreleri, daha fazla veri kapasitesi, enerji
verimliliği ve yazılım tabanlı şebeke mantığı sayesinde daha düşük maliyet
unsurlarını karşılıyor olması pek çok alanda yeni kullanım senaryolarını
tetikleyecektir. Bizler bu çalışmalarla eş güdümlü olarak, 5G Vadisi Açık Test
Sahasında, yerli ve milli üretime olanak sağlayan test şebeke altyapılarının
konuşlandırılması için yoğun çaba sarf ettik. Çok yakında hayata geçecek olan
test altyapısı ile bu tür uygulamaların tecrübe edilmesi ve geliştirilmesini
hedefliyoruz. Günümüzde ülkelerin kalkınmışlıklarında ve refah seviyelerinde
teknolojinin yeri yadsınamaz. Sabır, inanç ve azimle çalışmalarımızı sürdürmeli
ve ülkemizin dünyada söz sahibi olabilmesi adına üzerimize düşen vazifeleri
yerine getirmeliyiz” ifadelerini kullandı.
Bakan Yardımcısı Sayan: AR
Günümüzün En Popüler Konuları Arasında
Programda
konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, teknoloji
alanında baş döndürücü pek çok gelişmenin yaşandığını söyledi. Bu teknolojilerin yakınsaması ve fiziksel,
sayısal ve biyolojik sahalarda birbiriyle etkileşimi daha önce şahit
olmadığımız ölçekte büyük gelişmelerin habercisi olduğunu söyleyen Sayan, “Artırılmış
Gerçeklik” olarak çevrilmiş bu teknoloji günümüzün en popüler konularından,
teknolojinin en hareketli alanlarından biri. Bu özellikleriyle başta IT ve
Telekomünikasyon sektörleri olmak üzere Elektronik, Elektrik, Tekstil, İnşaat,
Havacılık, Askeriye, Dijital Oyunlar, Yayıncılık, Turizm, Sinema, Lojistik,
Gıda ve daha birçok sektörü peşinden koşturmakta. Artırılmış Gerçeklik; içinde
yaşadığımız dünyadaki çevrenin ve içindekilerin bir araç vasıtasıyla elde
edilen canlı veya dolaylı fiziksel görüntü ve/veya bilgilerle bir araya
getirilerek bir amaç için zenginleştirilmesi anlamına gelmektedir. Başka bir
deyişle cihazların cisim tanıma özelliği kullanılarak, sanal nesnelerin gerçek
görüntülerin üzerine bindirilmesi olarak da tanımlanabilir” sözleriyle
artırılmış gerçekliği açıkladı.
Sayan,
Artırılmış gerçekliğin getirilerini ise şöyle sıraladı: “Sanayide Dijital
Dönüşüm anlamına gelen Sanayi 4.0 devriminin en önemli argümanları arasında yer
almakta ve zaman, maliyet, hız, performans, verimlilik, işgücü gibi alanlarda
önemli katkılar sunmaktadır. Yeni teknolojilerde, kullanıcılara aradığı bilgiye
farklı yollarla ulaşma imkanı sağlayarak en kolay deneyimi sunuyor. Sunduğu
kreatif inovasyon sayesinde reklam kampanyalarının hatırlanma oranlarında büyük
katkılar sağlayarak marka bilinirliğini artırıyor. Tüketicinin satın alma
alışkanlıkları arasında ilk sırada gelen ürünü deneyimleme talebi için gerçeğe
en yakın deneyimi sunarak, markaları hedef kitlelerine bir adım daha
yaklaştırıyor. Pazarlamacılar için büyük önem taşıyan müşteri memnuniyetinin
sağlanması kapsamında kullanıcılara özel kişiselleştirilmiş bir reklam deneyimi
sunarak pazarlamacıların bu teknolojiden ilk beklentisini karşılamaktadır.”
Sayan’ın
gündeminde sanal oyunlardaki tehlikeler de vardı. Dijital oyunların olumlu ve
olumsuz yönleri ile birlikte mobil ve web platformunda oynanan oyunların
analizlerinin yapıldığını ifade eden Sayan, “Çocuk ve gençler için görsel
dikkat, kıyas yeteneği, hızlı ve doğru karar alma, stratejik düşünme ve analiz,
yüksek konsantrasyon, olasılıkları hesaplama, mantığını etkili bir şekilde
kullanma, planlı hareket etme gibi konularda destekleyici eğitsel dijital
oyunlar üzerine çalışmalarımızı başlattık Bununla birlikte okullarda
kullanılmak üzere öğrencilerin sosyal sorumluluk ve araştırma yeteneklerini
geliştirici bir oyunlaştırma projesi üzerinde de çalışmalarımız
sürmektedir. Artırılmış gerçeklik
teknolojileri kullanılarak geliştirilecek eğitsel oyunlar ve bilinçlendirme
materyallerinin; internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı konusunda
toplumsal farkındalığı arttırmaya yönelik çalışmalara büyük katkı sağlayacağına
inanıyoruz” şeklinde konuştu.
Teknolojiyi
daha çok kullanmanın bağımlılık oluşturduğunu söyleyen Sayan, “bu
teknolojilerin beraberinde getirdiği risklere de daha açık hale geliyoruz. Siber
güvenlik artık, soysal ve ekonomik hayattaki bağlantılı riskler nedeniyle,
Milli Güvenliğin bir parçası ve milletlerin refahını etkileyen büyük bir faktör
haline gelmiştir. Bu nedenle bir taraftan yeni teknolojilerin hayatımızı nasıl
kolaylaştıracağına, bu teknolojilerin nasıl daha erişilebilir hale
getirileceğine kafa yormamız gerekirken, diğer taraftan da bu yeni
teknolojilerin güvenliğinin nasıl sağlanması gerektiğini düşünmemiz ve bu
doğrultuda adımlar atmamız da gerekiyor. Bakanlığımız ve ilişkili
kuruluşlarımızla bu alandaki çalışmalarımız da sektörümüzün de katkılarıyla
yoğun olarak devam ediyor” dedi.
Konuşmaların
ardından oturumlarda “Artırılmış Gerçeklik” konusu tüm yönleriyle masaya
yatırıldı.