HAVELSAN ve BTK Artırılmış Gerçeklik İçin Buluştu

HAVELSAN ve BTK iş birliği ile düzenlenen Teknoloji Buluşmalarının ilki “Artırılmış Gerçeklik” temasıyla gerçekleştirildi.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu merkez yerleşkesinde düzenlenen programa Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, BTK Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, HAVELSAN Genel Müdürü Ahmet Hamdi Atalay, çok sayıda sektör temsilcisi ve öğrenciler katıldı.

Başkan Karagözoğlu: AR Gelecekte Önemli Bir Gelir Kaynağı Olacak

Dünya genelinde teknoloji firmalarının Artırılmış gerçeklik (AR) konusunda rekabet halinde olduklarını hatırlatan BTK Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, “Eğitim, sosyal medya, ticaret, üretim ve özellikle oyun ve eğlence gibi pek çok sektörde kullanılan AR uygulamalarının yakın gelecekte önemli bir gelir kaynağı haline gelmesi ise kaçınılmaz. 2022 yılında artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin aylık tekil kullanıcı sayısının 1,8 milyara ulaşacağı, elde edilecek gelirin ise yıllık 93 milyar Türk Lirasına ulaşması öngörülmektedir. Artırılmış gerçeklik ile kullanıcıların gerçek görüntü ortamına dijital görüntüler ve grafikler eklenmesi yoluyla etkileşim sağlanmaktadır. Sanal gerçeklik (VR) uygulamalarında ise tamamen bilgisayar ortamında üretilen ve işlenen görüntüler sanal bir ortamda sunulmaktadır. Hayal edilen ortamların son kullanıcıya sağlanacak olması, eğlence sektörüne yeni bir boyut kazandırdı. Yine sanal gerçekliğin eğitime uyarlanması ile öğrenme süreci daha eğlenceli ve çok daha etkileyici olabilmektedir. Bununla birlikte yerinde öğrenmenin yanı sıra ortamdan bağımsız şekilde yeni eğitim öğretim senaryoları hazırlanabilir” dedi.

AR/VR uygulamalarının temelini oluşturan 5G ile dünya genelinde 2020 yılına kadar standardizasyon çalışmalarının bitirileceğini ifade eden Sayan, “5G’nin yüksek veri hızı, düşük gecikme süreleri, daha fazla veri kapasitesi, enerji verimliliği ve yazılım tabanlı şebeke mantığı sayesinde daha düşük maliyet unsurlarını karşılıyor olması pek çok alanda yeni kullanım senaryolarını tetikleyecektir. Bizler bu çalışmalarla eş güdümlü olarak, 5G Vadisi Açık Test Sahasında, yerli ve milli üretime olanak sağlayan test şebeke altyapılarının konuşlandırılması için yoğun çaba sarf ettik. Çok yakında hayata geçecek olan test altyapısı ile bu tür uygulamaların tecrübe edilmesi ve geliştirilmesini hedefliyoruz. Günümüzde ülkelerin kalkınmışlıklarında ve refah seviyelerinde teknolojinin yeri yadsınamaz. Sabır, inanç ve azimle çalışmalarımızı sürdürmeli ve ülkemizin dünyada söz sahibi olabilmesi adına üzerimize düşen vazifeleri yerine getirmeliyiz” ifadelerini kullandı.

Bakan Yardımcısı Sayan: AR Günümüzün En Popüler Konuları Arasında

Programda konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, teknoloji alanında baş döndürücü pek çok gelişmenin yaşandığını söyledi.  Bu teknolojilerin yakınsaması ve fiziksel, sayısal ve biyolojik sahalarda birbiriyle etkileşimi daha önce şahit olmadığımız ölçekte büyük gelişmelerin habercisi olduğunu söyleyen Sayan, “Artırılmış Gerçeklik” olarak çevrilmiş bu teknoloji günümüzün en popüler konularından, teknolojinin en hareketli alanlarından biri. Bu özellikleriyle başta IT ve Telekomünikasyon sektörleri olmak üzere Elektronik, Elektrik, Tekstil, İnşaat, Havacılık, Askeriye, Dijital Oyunlar, Yayıncılık, Turizm, Sinema, Lojistik, Gıda ve daha birçok sektörü peşinden koşturmakta. Artırılmış Gerçeklik; içinde yaşadığımız dünyadaki çevrenin ve içindekilerin bir araç vasıtasıyla elde edilen canlı veya dolaylı fiziksel görüntü ve/veya bilgilerle bir araya getirilerek bir amaç için zenginleştirilmesi anlamına gelmektedir. Başka bir deyişle cihazların cisim tanıma özelliği kullanılarak, sanal nesnelerin gerçek görüntülerin üzerine bindirilmesi olarak da tanımlanabilir” sözleriyle artırılmış gerçekliği açıkladı.

Sayan, Artırılmış gerçekliğin getirilerini ise şöyle sıraladı: “Sanayide Dijital Dönüşüm anlamına gelen Sanayi 4.0 devriminin en önemli argümanları arasında yer almakta ve zaman, maliyet, hız, performans, verimlilik, işgücü gibi alanlarda önemli katkılar sunmaktadır. Yeni teknolojilerde, kullanıcılara aradığı bilgiye farklı yollarla ulaşma imkanı sağlayarak en kolay deneyimi sunuyor. Sunduğu kreatif inovasyon sayesinde reklam kampanyalarının hatırlanma oranlarında büyük katkılar sağlayarak marka bilinirliğini artırıyor. Tüketicinin satın alma alışkanlıkları arasında ilk sırada gelen ürünü deneyimleme talebi için gerçeğe en yakın deneyimi sunarak, markaları hedef kitlelerine bir adım daha yaklaştırıyor. Pazarlamacılar için büyük önem taşıyan müşteri memnuniyetinin sağlanması kapsamında kullanıcılara özel kişiselleştirilmiş bir reklam deneyimi sunarak pazarlamacıların bu teknolojiden ilk beklentisini karşılamaktadır.”

Sayan’ın gündeminde sanal oyunlardaki tehlikeler de vardı. Dijital oyunların olumlu ve olumsuz yönleri ile birlikte mobil ve web platformunda oynanan oyunların analizlerinin yapıldığını ifade eden Sayan, “Çocuk ve gençler için görsel dikkat, kıyas yeteneği, hızlı ve doğru karar alma, stratejik düşünme ve analiz, yüksek konsantrasyon, olasılıkları hesaplama, mantığını etkili bir şekilde kullanma, planlı hareket etme gibi konularda destekleyici eğitsel dijital oyunlar üzerine çalışmalarımızı başlattık Bununla birlikte okullarda kullanılmak üzere öğrencilerin sosyal sorumluluk ve araştırma yeteneklerini geliştirici bir oyunlaştırma projesi üzerinde de çalışmalarımız sürmektedir.  Artırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak geliştirilecek eğitsel oyunlar ve bilinçlendirme materyallerinin; internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı konusunda toplumsal farkındalığı arttırmaya yönelik çalışmalara büyük katkı sağlayacağına inanıyoruz” şeklinde konuştu.

Teknolojiyi daha çok kullanmanın bağımlılık oluşturduğunu söyleyen Sayan, “bu teknolojilerin beraberinde getirdiği risklere de daha açık hale geliyoruz. Siber güvenlik artık, soysal ve ekonomik hayattaki bağlantılı riskler nedeniyle, Milli Güvenliğin bir parçası ve milletlerin refahını etkileyen büyük bir faktör haline gelmiştir. Bu nedenle bir taraftan yeni teknolojilerin hayatımızı nasıl kolaylaştıracağına, bu teknolojilerin nasıl daha erişilebilir hale getirileceğine kafa yormamız gerekirken, diğer taraftan da bu yeni teknolojilerin güvenliğinin nasıl sağlanması gerektiğini düşünmemiz ve bu doğrultuda adımlar atmamız da gerekiyor. Bakanlığımız ve ilişkili kuruluşlarımızla bu alandaki çalışmalarımız da sektörümüzün de katkılarıyla yoğun olarak devam ediyor” dedi.

Konuşmaların ardından oturumlarda “Artırılmış Gerçeklik” konusu tüm yönleriyle masaya yatırıldı.