TÜKETİCİLERE FAYDA SAĞLAYACAK YENİLİKLERİ HAYATA GEÇİRİYORUZ

BTK Başkanı Dr. Ömer Fatih Sayan, BTK İletişim Merkezi Açılışı ve Elektronik Haberleşme Sektöründe Tüketici Haklarına İlişkin Düzenlemeler Toplantısı’nda konuştu. Başkan Sayan, tüketicilere pek çok fayda sağlayan yeni yönetmelikle ilgili detaylı bilgi verdi.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Merkez Yerleşkesi’nde düzenlenen toplantıya, BTK Başkanı Dr. Ömer Fatih Sayan, kurul üyeleri, başkan yardımcıları, daire başkanları ve sektör temsilcileri katıldı.

Açılış konuşmasını yapan Başkan Sayan “Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliği”nin 28 Nisan 2018 tarihinden itibaren tüm hükümleri ile birlikte yürürlüğe gireceğini belirtti.

Yönetmelik ile ilk kez abonelik sözleşmelerinin BTK tarafından belirlenebilecek usuller çerçevesinde elektronik ortamda tesis edilmesi imkânı getirildiğini ifade eden Sayan, “Buna ilişkin bir yandan usul ve esasların hazırlanması çalışmaları devam ederken, diğer yandan tüketicilerin tablet ya da bilgisayar kullanarak işletmeci ofisleri veya kendi meskenlerinde abonelik sözleşmesi yapabilmesine ilişkin gerekli kurallar belirlenmektedir. Yeni yönetmelik ile işletmecilere internet sitesi yükümlülüğü getirilmiş ve cihaz temini içeren sözleşmelerde cihaz ayıbından işletmeci sorumlu tutulmuştur” açıklamalarında bulundu.  

Yönetmelikle yabancı uyrukluların abonelik sözleşmesinin tesisinde ulusal geçerliliği olan kimlik muadili belgenin de kabul edilmesinin hüküm altına alındığını hatırlatan Sayan, “Bunların yanında, abone onayı ile tesis edilen tüm işlemlerde ispat yükümlülüğünün işletmecide olduğu ve aboneye mali külfet getiren irade beyanlarına da online işlem merkezinde yer verilmesi konusunda işletmeciye yükümlülük getirilmiştir. İlaveten, abonelerin yararlanmakta olduğu kampanyalar bitmeden önce kampanya sonrasına ilişkin bilgilendirilmeleri ile abonelerden sesli veya kısa mesaj ile taahhüt alınması durumunda, abonelerin taahhüt içeriğine ilişkin aynı yöntemle detaylı olarak bilgilendirilmesi hususunda düzenleme yapılmıştır” şeklinde konuştu.

Kurum olarak tüketicilere en üst seviyede fayda sağlayacak yenilikleri hayata geçirmeyi amaçladıklarının altını çizen Sayan, “Tüketicilerimiz için önemli bir yenilik olarak ise sabit elektronik haberleşme hizmetlerinde, yeni adreste şebeke olması halinde nakil işlemlerinin 10 gün içerisinde tamamlanması ve taahhütlü abonelere, nakil gittikleri adreste hizmetin aynı nitelikte sunulamaması halinde cayma bedeli ödemeksizin sözleşmelerini fesih etme hakkı tanınmıştır. Yeni yönetmelik ile görme engelli aboneler unutulmamış ve bu abonelerimiz yurt dışında hizmet alırken kendilerine tarife bilgisinin sesli olarak verilmesi hususunda işletmecilere yükümlülük getirilmiştir” şeklinde konuştu.

AÇMA KAPAMA İÇİN ABONEDEN ÜCRET ALINMAYACAK

Başkan Sayan yönetmelik ile faturasında ödeme güçlüğü çekenlerin de unutulmadığını söyledi ve ekledi: “Son ödeme tarihine kadar faturasını ödemeyen abonenin hizmetinin durdurulması halinde faturasına hizmet bedeli yansıtılmaması ve faturasını ödememesi nedeniyle kapatılan hattının açılması halinde bir takvim yılındaki ilk açma-kapama işlemi için aboneden ücret alınmaması konusunda düzenleme yapılmıştır. İlaveten, işletmeciler tarafından faturaların abone tercihine göre; ister posta ile ister e-mail ile isterse SMS ile abonelere gönderilmesi için abonelere imkan sunulmuştur”

Sayan feshe ilişkin düzenlemeler hakkında da şu bilgileri paylaştı: “Abone fesih talebinin yapıldığı andan itibaren 24 saat içinde ücretlendirmenin durdurularak abonenin bilgilendirilmesi, feshe ilişkin bilgilendirmede işletmeciye ait cihaz iadeleri için de bilgi verilmesi ve abonelerin cihaz iade ve değişimlerinde, cihaz teslimini işletmecilerin yetkili tüm bayilerine yapılabilmesi hususlarında abonelere kolaylık sağlanmıştır.”

Katma değerli elektronik haberleşme hizmetlerinde tüketici şikayetleri dikkate alınarak yeni kurallar getirildiğini dile getiren Sayan, “Hizmet sunulmadan önce ücretsiz bilgilendirme anonsunun zorunlu olması, hizmetin alınması sırasındaki abone onayına ilişkin ispat yükümlülüğünün işletmecide olması, işletmecilerin, abonelerin açma/kapama taleplerini karşılamakla yükümlü olması ve hizmet bedelini faturasına yansıtan işletmecinin mevzuatla getirilen yükümlülüklerden sorumlu olması hususlarında tüketici mağduriyetlerini engellenmesini teminen düzenlemeler yapıldı” dedi.

BTK İLETİŞİM MERKEZİ HİZMETE AÇILDI

BTK olarak tüketici hak ve menfaatlerinin ön planda tutulduğu vurgusunu yineleyen Başkan Sayan, “Tüketici mağduriyetlerinin bire bir tespit edilmesi ve gereken düzenleyici önlemlerin alınması için Kurum merkez binamız bünyesinde bulunan İletişim Merkezinin açılışını gerçekleştireceğiz. Tüketicilerin sorunlarının çözüme kavuşturulması ve vatandaş memnuniyetinin üst seviyede tutulmasını amaçladığımız İletişim Merkezimizde BTK personelimiz ve GSM Operatörleri temsilcileri ile hizmet vermekteyiz” ifadelerini kullandı.

İletişim Merkezinde, dış arama yoluyla BTK’ya yapılan başvuru, kayıp, çalıntı ve yurtdışından getirilen cihazların kayıtları başta olmak üzere Mobil Cihaz Kayıt Sistemi başvuruları ve yüz yüze iletişim yoluyla yapılan başvurulara ilişkin tüm işlemlerin yapıldığını kaydeden Sayan, “İletişim Merkezimiz vasıtasıyla tüketicilerimizin sorunlarına birebir ve kesintisiz çözümler üretip üzerimize düşen görevi yerine getirmekten duyduğumuz memnuniyeti ifade etmek isterim” sözleriyle konuşmasını tamamladı.

Açılış konuşmasının ardından BTK İletişim Merkezi’nin açılış töreni yapıldı.