Başkan Karagözoğlu Operatörlerin Ortak Altyapı Şirketi Talebine Yanıt Verdi
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca düzenlenen
ve dün kapılarını açan 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şurası'na katıldı.
Etkinlik kapsamında AA muhabirine
açıklamalarda bulunan Karagözoğlu, stantta yer alan, ASELSAN ile tamamen yerli
ve milli olarak üretilen Milli Monitör Sistemi'nin şu anda sahada
kurulumlarının gerçekleştirildiği bilgisini verdi.
BTK Akademi'de gelinen noktayı da paylaşan
Karagözoğlu, BTK Akademi'ye önemli bir talep olduğunu dile getirerek, "Öğrencilerimizin
teveccühüyle şu anda 721 bin kayıtlı öğrenciyi geçmiş durumdayız ve her gün
yeni eğitimler katıyoruz. En son kattığımız eğitim İngilizce eğitimleri oldu.
Çünkü biliyorsunuz sektörümüz olarak bilgi teknolojileri sektörü, İngilizce'ye
bağımlılığı olan bir sektör, öğrencilerimizden de burada yoğun bir talep vardı.
Bu talebi karşılama noktasında şu anda eğitimlerimiz başladı, ciddi bir talep
görüyor, teşekkür alıyoruz. BTK Akademi'de kullanıcılarımızı ve öğrencilerimiz
sürekli dinliyoruz. Onların yönlendirmeleri doğrultusunda da yeni eğitimleri
BTK Akademi'ye katmaya çalışıyoruz. Bu konuda şunu söylemeliyim, ortaokul
seviyesindeki öğrencilerimizden de bize karşı teveccüh var, platforma onlar da
gelmek istiyorlar, ailelerinin onayı ile gelebiliyorlar şu an. Bununla ilgili
çalışma yapıyoruz, şu an sadece e-devletle değil, onların da gelip tıpkı
pandemiden önce olduğu gibi buradan eğitim alabilmelerini sağlayacak imkânı
inşallah çok yakın bir zamanda hazırlıyoruz. Platformda online verdiğimiz
eğitimin yanında fiziksel eğitimlerle de gençlerimizin yanında olacağız" diye
konuştu.
Başkan
Karagözoğlu: Sadece Yol Köprü İnşaat Yatırımı Değil, Fiber Ağlarla da veya
Altyapıyla da Vatandaşımıza Ulaşıyoruz
Karagözoğlu, özellikle salgın dönemi ile
birlikte tüm dünyada dijitalleşmenin önemine işaret ederek, bu alanda
Türkiye'de yapılan çalışmalar ve yatırımlar hakkında bilgi verdi. Son 20 yıllık
süreçte Türkiye'de ciddi bir altyapı yatırımı yapıldığına dikkat çeken
Karagözoğlu, "Burada bahsettiğimiz sadece yol, köprü inşaat yatırımı
değil, fiber ağlarla da veya altyapıyla da vatandaşımıza ulaşıyoruz. Bunun
dönüşümü tabii gündemimizde şu an. Bunun fibere dönüştürülmesi, daha hızlı
internete hem vatandaşımızı kavuşturmak, daha hızlı internete ulaşmakla
birlikte aslında bu işin geleceğine odaklanmak. Mesela 5G'yi konuşuyoruz, 5G'yi
konuşurken aslında altyapıya olan ihtiyacı da bu beraberinde tetikliyor. Bu
altyapı ihtiyacını biz bugün karşılayabiliyor olmamız ve buraya yatırım yapıyor
olmamız lazım ki yarın gerçekten 5G'nin bize çizmiş olduğu vizyonu hayata
geçirebilelim. Bu noktada da operatörlerimizle birlikte tabii hem altyapının
geliştirilmesi için çalışıyoruz hem de o hayali veya hani 5G'nin bize
vadettiklerini gerçekleştirmek ve vatandaşımıza bunu sunmak için de bir gayret
içerisindeyiz” ifadelerini kullandı.
Başkan
Karagözoğlu: İnternet Talebini Bize İleten Herkese Ulaşmak İçin Elimizden Gelen
Gayreti Göstereceğiz
Başkan Karagözoğlu, Vodafone, Turkcell ve
Türk Telekom arasında uzun süreden beri gündemden düşmeyen "Ortak altyapı
şirketi" kurulması konusunda da bilgi verdi.
Orada somut bir adım olup olmayacağı
yönündeki soruyu Karagözoğlu, "Ortak altyapı şirketi kurulması yönünde
somut bir adım için ilerleniyor. Somut bir adım atılması noktasında, bir ortak
altyapı şirketi kurulması noktasında bir çalışma yürüyor. Bunun gerekçesine
gelirsek, altyapının bir pasif tarafı, bir de aktif tarafı dediğimiz esas
haberleşmeyi sağlayan cihazlar var. Pasif tarafta da boru döşenmesi, hattın
geçeceği alanın bir anlamda kurulması var. İşte bunu birbirinden ayırıp, bu iki
ayrıştırdığımız yapıyı bir taraftan ortak altyapı firmasıyla bu altyapıyı
sağlayıp, operatörlerimizin hepsini bu altyapıyı sunmak, aslında bütün hedef
bu. O noktada da bir çalışma var. Bunu destekleyen diğer bir çalışma da
evrensel kapsamında yürüttüğümüz bir çalışmamız var. Evrensel şu anda
Bakanlığımızdan BTK'ya kaymıştı. Ve bu kaymayla birlikte biz burada her tarafa
gerçekten internet talebini bize ileten herkese ulaşmak için elimizden gelen
gayreti göstereceğiz" şeklinde yanıtladı.
Başkan
Karagözoğlu: Platformların Hizmetle Alakalı Bir Taahhüt Veriyor Olması Lazım
Karagözoğlu, birkaç gün önce tüm dünyada
sosyal medya devlerinde yaşanan hizmet kesintisine ilişkin de
değerlendirmelerde bulundu. Kullanıcıların orada sadece bir hizmet kullanıcısı
olduğunun altını çizen Karagözoğlu, hizmet sağlayıcının herhangi bir
taahhüdünün bulunmadığına dikkati çekti.
Karagözoğlu, "Çünkü biz bu hizmeti şu
anda herhangi bir ücreti ödemeden alıyoruz, aslında belki işin temeli burada.
Ücret ödemiyoruz. Peki esas ücret ne? Esas ücret, bizim kimlerle
haberleştiğimize, kimlerle sosyalleştiğimize bağlı olarak, bu ilgili mecralar
tarafından da bize reklam olarak, ilgilendiğimiz belli sahalara bizi kanalize
ederek, yönlendirmesi planlanıyor. Uluslararası bir şirket çöktü ve ayağa
kalkması saatler aldı. İlgili firmanın birden fazla ülkede veri merkezleri var.
Biz işin geleceğini planlarken neyi planlamamız lazım? Kendi ülkemizde
yaptığımız sistemlerde de aynı şeyi gözetmemiz lazım ki sürdürülebilirlik her
zaman için esas. Ve bizim şu mottoyu yani ben gerçekten bana ücret ödeyen
birisi benden hizmet alıyormuşçasına bir hizmeti sunuyor olmalıyız. İlgili
platformların hizmetle alakalı bir taahhüt veriyor olması lazım. Velev ki
kişiler onun üzerinden, haberleşme sistemine güvenerek, ticaretini bunun
üzerine inşa ettiysek yedi saat haberleşemeyen bir insanın çok ciddi bir zarara
uğraması muhakkak. Onun için yerli sistemlerimiz mutlaka alternatif olarak
olmak zorunda ve biz bu yerli sistemleri her zaman için destekliyoruz.
Geliştirilmesini destekliyoruz" sözleriyle açıklamasını sürdürdü.
Başkan
Karagözoğlu: Yerli Sosyalleşme Platformlarımız Var Bunları Daha da İlerletiyor
Olmamız Lazım
Bu çerçevede Dedi, BİP, Yaay gibi yerli
uygulamaların önemine dikkat çeken Karagözoğlu, bu platformların daha da ilerlemesi
gerektiğinin altını çizdi. Bir platformun ilerlemesi için talebin de önemli
olduğunu belirten Karagözoğlu, "Yerli sosyalleşme platformlarımız var,
bunları daha da ilerletiyor olmamız lazım. Biz bir talebi oluşturmazsak, kendi
sistemlerimizi o sistemlerle rekabet edecek talebi kendimizde oluşturmazsak, o
zaman onlarla rekabet etme şansımız da gitgide düşüyor. Biraz öz eleştiri de
yapalım. Öz eleştirimiz şu, bir tarafta ben mesela sürekli uygulamalarını
güncelledik, güncelleyen birisiyim. Her gün neredeyse telefonumu açtığımda bir
güncellemeye basarım, hangi uygulama güncellenmiş diye kontrol ederim. Diğer
uygulamalarda baktığımız zaman belki haftada bir kere veya iki kere uygulamaya
bir güncelleme geliyor, güncellemenin içeriğini de bilmiyoruz bu da ayrı bir
konu ama hep bir güncelleme var. Müşteri olarak ben diyorum ki bu aplikasyona,
bu uygulamaya, benim ihtiyaçlarım doğrultusunda yenileme geliyor, bir ihtiyacım
karşılanıyor. Diğer tarafta kendi ürünlerimizde bunu gerçekleştiremediğimiz
zaman müşteriyi maalesef kaybediyoruz" değerlendirmesinde bulundu.
Yaşanan bu sorunlarla birlikte yerli uygulamalara olan talebin artıp artmadığı yönündeki soruyu da yanıtlayan Karagözoğlu, “WhatsApp'ın sözleşmeye maddeler ekleyip bunları da KVKK tabiriyle bir 'torba rıza' şeklinde talep ettiğinde, kullanıcıdan ciddi bir tepki aldı. Bu, 'Benim kuralımı kabul et.' dayatmasını yapıyor. Böyle bir dayatmayı yapmaya kimsenin hakkı yok. Ben istediğim bilgiyi paylaşıp, istediğim bilgiyi de paylaşmam. Benim olan bilgiyi paylaşıp paylaşmama kararı bende olmalı. O dönemde yerli uygulamalara ciddi bir teveccüh yakaladık. Mayıs ayına kadar ki süreçte ciddi bir teveccühle vatandaşlarımız yerli uygulamaları tercih ettiler. Son dönemde baktığımız zaman BİP özelinde mesela, güzel gelişmeler var, vatandaşı dinliyor. Belki biraz daha sadeleşmeye gitmesi gibi eleştiriler var, o sadeleştirme de belki gelebilir, ayrıştırılabilir. Onu da ilgili arkadaşlar değerlendirecektir" sözleriyle konuşmasını noktaladı.