2. Uluslararası Dijital Oyunlar Kongresi BTK’da Başladı

Bu yıl 2’inci kez düzenlenen Uluslararası Dijital Oyunlar Kongresi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurum ev sahipliğinde başladı. 2-5 Aralık tarihleri arasında sürecek kongreye Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkan Yardımcısı Dr. Abdülkerim Gün ve Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Betül Ulukol’un yanı sıra kamu ve özel sektörden çok sayıda temsilci ve öğrenci katıldı.

Kongrenin açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, dijital oyunların yalnızca bir eğlence aracı olmanın ötesinde eğitim, sağlık, psikoloji ve sosyal etkileşim gibi farklı alanlarda da kendine önemli bir yer edinerek bir eğitim ve iş geliştirme platformu olarak öne çıktığını belirtti.

Sayan, “Oyunlaştırma yani gamification uygulamaları, eğitimde daha etkili öğrenme süreçleri ortaya çıkarırken, aynı zamanda öğrencilerin problem çözme, kreatif düşünme ve takım çalışması gibi becerilerine de katkı sağlıyor. Türkiye’deki okullar ve üniversiteler, oyunlaştırma ve dijital oyunları, müfredatlarına entegre etmeye de başladı ve bu sayede öğrenciler için daha etkileşimli bir öğrenme ortamı oluşturuluyor.” açıklamasında bulundu.

Türkiye’nin dijital oyunlar sektöründe ciddi bir oyuncu olma yolunda hızla ilerlediğini ifade eden Sayan, “2023 verilerine göre Türkiye’de 40 milyon aktif oyuncu bulunuyor ve dijital oyun pazarı 1,2 milyar dolar seviyelerinde bir büyüklüğe ulaştı. Oyun geliştiren firmalarımız, dünya çapında ödüller kazanıyor ve küresel pazarda büyük başarılar elde ederek göğsümüzü kabartıyor. Ayrıca Türkiye, Avrupa'da da mobil oyun geliştirmenin merkezi haline geldi. Bu noktada dijital oyun tüketimi konusunda yıllık %36 oranında bir büyüme ile Avrupa'nın en hızlı büyüyen dijital oyun pazarı olduk.” şeklinde konuştu.

Teknolojik anlamda tam bağımsız olmanın önemini vurgulayan Sayan, “Yerli ve milli üretim dediğimiz kavramın hiçbir sınırı yok. Aklınıza gelebilecek her türlü şeyi, kendi imkânlarımızla üretmeliyiz, elde etmeliyiz.” dedi.

Sayan, “Geleceğimiz, gençlerimizin güvenliğinde saklı. Hükümet olarak, hangi platform olursa olsun kötüye kullanılmasını engellemek için her türlü tedbiri almak zorundayız. Bu, sadece bir görev değil; gelecek nesillere olan bir sorumluluğumuz aynı zamanda. Bizler, kötü niyetli içeriklerin, masum zihinlere ulaşmasına asla müsaade etmeyeceğiz ama gençlerin de bireysel anlamda çok dikkatli olması gerekiyor.” sözleriyle konuşmasını sonlandırdı.

Başkan Karagözoğlu: Dijital Oyunlar Günlük Hayatın Bir Parçası Haline Geldi

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu da kongre kapsamında katılımcılara önemli mesajlar verdi. Karagözoğlu, dijital oyunların artık sadece eğlence değil; ekonomi, eğitim, sosyalleşme ve bağımlılık gibi farklı yüzleriyle günlük hayatın bir parçası haline geldiğini ifade etti.

Çocukları ve gençleri internet ortamında karşılaşabileceği risklerden korumak için çeşitli projeler ve destekleyici programlar geliştirdiklerini söyleyen Karagözoğlu, “Kurumumuz tarafından çocuklar ve gençler için güvenli dijital oyun deneyimlerinin sağlanması amacıyla ‘Güvenli Oyna’ web sitesi ve platformu yenilendi, dijital oyunların güvenli kullanımına dair bilgilendirme faaliyetleri artırıldı. Bu platform, çocukların ve ailelerin dijital dünyada güvende kalmalarını sağlamak için önemli kaynaklar sunarak, ebeveynlere yönelik ebeveyn kontrol araçlarını tanıtarak; oyun oynama süreleri, içerik sınırlamaları ve güvenlik önlemleri hakkında rehberlik ediyor.” dedi.

Güvenli bir dijital ekosistem oluşturmak amacıyla pek çok çalışmayı aynı anda sürdürdüklerini belirten Karagözoğlu, “BTK olarak; dijital okuryazarlık ve internet güvenliği gibi konularda düzenlediğimiz ulusal ve uluslararası etkinlikler, eğitim/farkındalık faaliyetleri ve seminerler ile; oyun bağımlılığı, dijital ayak izleri ve uygulama izinleri, online alışverişlerin güvenliği, dijital dünyada alınması gereken güvenlik önlemleri ve internet üzerindeki eğitim fırsatları gibi başlıklarda; ebeveynleri, eğiticileri ve öğrencileri bilgilendiriyoruz.” diye konuştu.

Karagözoğlu, “Bu noktada 2012 yılından itibaren düzenlenen bin 584 eğitim ve seminerde, toplam 257 bin 640 kişiye ulaştık ve 2024 yılı itibariyle yapılan 137 eğitimle, 28 bin 956 kişiye daha erişim sağladık.” ifadelerini kullandı.

Ücretsiz olarak sunulan Güvenli İnternet Hizmetinin dijital dünyadaki güvenlik için büyük önem arz ettiğinin altını çizen Karagözoğlu, “Dijital güvenliği sağlamak için önemli bir filtreleme çözümü sunan bu hizmet, ailelere ve çocuklara interneti güvenle kullanmaları için iki ana profil kategorisi sunuyor: Çocuk Profili ve Aile Profili. Çocuk Profili, yaşa uygun içeriklere erişim sağlarken, Aile Profili ebeveynlere çocuklarının dijital deneyimlerini denetleme olanağı veriyor. Böylece dijital oyunlar da güvenli bir şekilde oynanabiliyor.” sözleriyle konuşmasını noktaladı.