
2. Uluslararası Dijital Oyunlar Kongresi BTK’da Başladı
Bu yıl 2’inci kez
düzenlenen Uluslararası Dijital Oyunlar Kongresi, Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurum ev sahipliğinde başladı. 2-5 Aralık tarihleri arasında sürecek
kongreye Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu, Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkan Yardımcısı Dr. Abdülkerim Gün ve Ankara
Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı Öğretim
Üyesi Prof. Dr. Betül Ulukol’un yanı sıra kamu ve özel sektörden çok sayıda
temsilci ve öğrenci katıldı.
Kongrenin açılışında
konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, dijital oyunların
yalnızca bir eğlence aracı olmanın ötesinde eğitim, sağlık, psikoloji ve sosyal
etkileşim gibi farklı alanlarda da kendine önemli bir yer edinerek bir eğitim
ve iş geliştirme platformu olarak öne çıktığını belirtti.
Sayan, “Oyunlaştırma
yani gamification uygulamaları, eğitimde daha etkili öğrenme süreçleri ortaya
çıkarırken, aynı zamanda öğrencilerin problem çözme, kreatif düşünme ve takım
çalışması gibi becerilerine de katkı sağlıyor. Türkiye’deki okullar ve
üniversiteler, oyunlaştırma ve dijital oyunları, müfredatlarına entegre etmeye
de başladı ve bu sayede öğrenciler için daha etkileşimli bir öğrenme ortamı
oluşturuluyor.” açıklamasında bulundu.
Türkiye’nin dijital
oyunlar sektöründe ciddi bir oyuncu olma yolunda hızla ilerlediğini ifade eden
Sayan, “2023 verilerine göre Türkiye’de 40 milyon aktif oyuncu bulunuyor ve
dijital oyun pazarı 1,2 milyar dolar seviyelerinde bir büyüklüğe ulaştı. Oyun
geliştiren firmalarımız, dünya çapında ödüller kazanıyor ve küresel pazarda
büyük başarılar elde ederek göğsümüzü kabartıyor. Ayrıca Türkiye, Avrupa'da da
mobil oyun geliştirmenin merkezi haline geldi. Bu noktada dijital oyun tüketimi
konusunda yıllık %36 oranında bir büyüme ile Avrupa'nın en hızlı büyüyen
dijital oyun pazarı olduk.” şeklinde konuştu.
Teknolojik anlamda
tam bağımsız olmanın önemini vurgulayan Sayan, “Yerli ve milli üretim dediğimiz
kavramın hiçbir sınırı yok. Aklınıza gelebilecek her türlü şeyi, kendi
imkânlarımızla üretmeliyiz, elde etmeliyiz.” dedi.
Sayan, “Geleceğimiz,
gençlerimizin güvenliğinde saklı. Hükümet olarak, hangi platform olursa olsun
kötüye kullanılmasını engellemek için her türlü tedbiri almak zorundayız. Bu,
sadece bir görev değil; gelecek nesillere olan bir sorumluluğumuz aynı zamanda.
Bizler, kötü niyetli içeriklerin, masum zihinlere ulaşmasına asla müsaade
etmeyeceğiz ama gençlerin de bireysel anlamda çok dikkatli olması gerekiyor.”
sözleriyle konuşmasını sonlandırdı.
Başkan Karagözoğlu:
Dijital Oyunlar Günlük Hayatın Bir Parçası Haline Geldi
Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumu Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu da kongre kapsamında
katılımcılara önemli mesajlar verdi. Karagözoğlu, dijital oyunların artık
sadece eğlence değil; ekonomi, eğitim, sosyalleşme ve bağımlılık gibi farklı
yüzleriyle günlük hayatın bir parçası haline geldiğini ifade etti.
Çocukları ve
gençleri internet ortamında karşılaşabileceği risklerden korumak için çeşitli
projeler ve destekleyici programlar geliştirdiklerini söyleyen Karagözoğlu,
“Kurumumuz tarafından çocuklar ve gençler için güvenli dijital oyun
deneyimlerinin sağlanması amacıyla ‘Güvenli Oyna’ web sitesi ve platformu
yenilendi, dijital oyunların güvenli kullanımına dair bilgilendirme
faaliyetleri artırıldı. Bu platform, çocukların ve ailelerin dijital dünyada
güvende kalmalarını sağlamak için önemli kaynaklar sunarak, ebeveynlere yönelik
ebeveyn kontrol araçlarını tanıtarak; oyun oynama süreleri, içerik
sınırlamaları ve güvenlik önlemleri hakkında rehberlik ediyor.” dedi.
Güvenli bir dijital
ekosistem oluşturmak amacıyla pek çok çalışmayı aynı anda sürdürdüklerini
belirten Karagözoğlu, “BTK olarak; dijital okuryazarlık ve internet güvenliği
gibi konularda düzenlediğimiz ulusal ve uluslararası etkinlikler, eğitim/farkındalık
faaliyetleri ve seminerler ile; oyun bağımlılığı, dijital ayak izleri ve
uygulama izinleri, online alışverişlerin güvenliği, dijital dünyada alınması
gereken güvenlik önlemleri ve internet üzerindeki eğitim fırsatları gibi
başlıklarda; ebeveynleri, eğiticileri ve öğrencileri bilgilendiriyoruz.” diye konuştu.
Karagözoğlu, “Bu
noktada 2012 yılından itibaren düzenlenen bin 584 eğitim ve seminerde, toplam
257 bin 640 kişiye ulaştık ve 2024 yılı itibariyle yapılan 137 eğitimle, 28 bin
956 kişiye daha erişim sağladık.” ifadelerini kullandı.
Ücretsiz olarak sunulan
Güvenli İnternet Hizmetinin dijital dünyadaki güvenlik için büyük önem arz
ettiğinin altını çizen Karagözoğlu, “Dijital güvenliği sağlamak için önemli bir
filtreleme çözümü sunan bu hizmet, ailelere ve çocuklara interneti güvenle
kullanmaları için iki ana profil kategorisi sunuyor: Çocuk Profili ve Aile
Profili. Çocuk Profili, yaşa uygun içeriklere erişim sağlarken, Aile Profili
ebeveynlere çocuklarının dijital deneyimlerini denetleme olanağı veriyor.
Böylece dijital oyunlar da güvenli bir şekilde oynanabiliyor.” sözleriyle
konuşmasını noktaladı.